Power Automate, onderdeel van het Microsoft Power Platform, bestaat uit een vijftal hoofdcomponenten, namelijk: Power BI, Power Apps, Power Automate, Copilot Studio en Power Pages. In deze blog gaan we dieper in op de mogelijkheden van Power Automate en hoe dit past binnen het Power Platform.

Blog: Digitale processen automatiseren met Power Automate

In de moderne, digitale wereld zijn bedrijven voortdurend op zoek naar manieren om hun processen te stroomlijnen en efficiënter te werken. Een van de meest veelbelovende tools op dit gebied is Power Automate, een onderdeel van het uitgebreide Microsoft Power Platform. Een tool die het zowel voor de IT-professional als voor managers en medewerkers op de werkvloer eenvoudig maakt om automatiseringen op te zetten zonder diepgaande technische kennis.

In dit blog gaan we dieper in op Power Automate: wat het precies inhoudt, hoe het past binnen de bredere context van het Power Platform, welke integraties er zijn, hoe het werkt en wat de prijsstelling is. Dit blog biedt inzichten die je helpen bij het verkennen van de mogelijkheden van Microsoft Power Automate.

Ik wil meer weten over Power AutomateIk wil meer weten over Microsoft Fabric
Inhoudsopgave
Wat leuk dat je je hebt ingeschreven voor de nieuwsbrief! Binnenkort ontvang je de eerste per mail.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Lees hier ons privacy reglement.

Wat is Power Automate?

Power Automate is een dienst van Microsoft die gebruikers in staat stelt om repetitieve taken en bedrijfsprocessen te automatiseren. Het biedt een gebruiksvriendelijke interface waarmee je workflows kunt creëren die verschillende applicaties en diensten met elkaar verbindt. Power Automate is beschikbaar in twee verschillende varianten, namelijk de Cloud-versie die volledig geïntegreerd is binnen de Microsoft 365-omgeving en Power Automate Desktop: een automatiseringsoplossing die op een lokale computer draait. In dit blog richten we ons voornamelijk op de Cloud-versie van Power Automate.
Eén van de meest opvallende kenmerken van Power Automate is het 'low-code' karakter. Dit betekent dat je geen uitgebreide programmeerkennis nodig hebt om diverse automatiseringen te bouwen. Met een intuïtieve 'drag-and-drop'-interface kunnen zelfs niet-technische gebruikers workflows ontwerpen en implementeren. Dit maakt het mogelijk voor een breder scala aan medewerkers binnen een organisatie om bij te dragen aan de digitale transformatie, waardoor innovatie en efficiëntie binnen handbereik komen van iedereen.
Het Power Platform, waar Power Automate deel van uitmaakt, bestaat uit vijf hoofdcomponenten: Power BI, Power Apps, Power Automate, Copilot studio en Power Pages. Deze tools werken samen om bedrijven te helpen data te analyseren, aangepaste applicaties te bouwen, workflows te automatiseren en intelligente chatbots te creëren. Door deze synergie kunnen organisaties hun digitale transformatie versnellen en innovatieve oplossingen ontwikkelen die hun bedrijfsvoering verbeteren.
Ontwikkelen in Power BI?
Lees meer!
Ontwikkelen in Power Apps?
Lees meer!
Ontwikkelen in Power Automate?
Lees meer!

Integraties binnen het Power Platform

Het Power Platform biedt een uitgebreid scala aan integraties met verschillende applicaties en services, waardoor gebruikers snel en eenvoudig workflows kunnen automatiseren en gegevens kunnen stroomlijnen over verschillende platforms. Het platform integreert moeiteloos met populaire Microsoft 365-applicaties zoals Outlook, SharePoint, Teams en Excel, waardoor gebruikers workflows kunnen creëren die e-mails verwerken, documenten automatisch delen, teamactiviteiten coördineren en gegevens analyseren in spreadsheets. Daarnaast ondersteunt het Power Platform integraties met honderden andere apps en services, waaronder Salesforce, Google Drive, Twitter, Dropbox en meer.
Staat de service of applicatie die jij wilt gebruiken niet in de lijst met integraties, dan is het ook mogelijk om een aangepaste connector te laten ontwikkelen binnen het Power Platform. Een Power Platform ontwikkelaar kan eenmalig de verbinding opzetten tussen het Power Platform en jouw applicatie en/of service middels een REST API. Na het vastleggen en documenteren van de connector kan de ontwikkelaar deze delen met de gehele organisatie óf met specifieke personen in de organisatie, waarna deze collega's de connector met de 'drag-and-drop'-interface in diverse stromen kunnen gebruiken.
Verder heeft Microsoft de AI-hub geïntegreerd binnen Power Automate, welke gebruikers in staat stelt om geavanceerde kunstmatige intelligentie en machine learning* te implementeren in de geautomatiseerde workflows. Met de AI-hub kunnen gebruikers AI-modellen en -services vanuit diverse bronnen integreren en gebruiken zonder uitgebreide programmeerkennis. Dit omvat functionaliteiten zoals tekstanalyse, beeldherkenning en voorspellende analyses. Gebruikers kunnen deze AI-mogelijkheden eenvoudig toevoegen aan hun workflows, bijvoorbeeld voor sentimentanalyse van e-mails, inhoudsclassificatie van afbeeldingen of voorspellende analyses van bedrijfsgegevens. De AI-hub biedt een intuïtieve interface waarin gebruikers AI-capaciteiten kunnen ontdekken, aanpassen en implementeren in hun processen.
*Machine learning (ML) is de subcategorie van kunstmatige intelligentie (AI) die algoritmische modellen bouwt om patronen en relaties in gegevens te identificeren. In deze context is het woord ‘machine’ een synoniem voor computerprogramma en beschrijft het woord ‘learning’ hoe ML-algoritmen nauwkeuriger worden naarmate ze meer gegevens ontvangen. (Rouse, M. (2024, januari 15). Machine Learning (ML). Techopedio. Wat is Machine Learning (ML)? - Definitie van Techopedia)
Binnen het Power Platform en Power Automate is het met de AI-hub mogelijk om AI in te zetten in jouw digitale processen.

Mijn eerste workflow binnen Power Automate

Met de link https://make.powerautomate.com open je Power Automate in jouw eigen Microsoft 365-omgeving. Je kan jouw eerste stroom/workflow inrichten op drie verschillende manieren, namelijk door een beschrijving te geven van de workflow en deze vervolgens te genereren met Copilot, een sjabloon te kiezen onder het tabblad 'Sjablonen' of door een compleet nieuwe stroom aan te maken onder het tabblad 'Mijn stromen'. Hoewel Microsoft veel middelen investeert in het ontwikkelen van de Copilot integratie in Power Automate werkt deze momenteel nog enigszins beperkt. Zo is het gebruik van Copilot zeker aan te raden voor het ontwikkelen van eenvoudige stromen, maar mocht je complexere stromen willen ontwikkelen dan is het momenteel nog beter om de stroom zelf te ontwikkelen óf alleen de basis door Copilot te laten schrijven.
Een stroom/workflow begint altijd met een trigger, dit is de gebeurtenis die de automatisering start. Met het maken van jouw stroom heb je altijd de keuze uit drie triggersoorten, namelijk: de directe cloudstroom, de geplande cloudstroom en de geautomatiseerde cloudstroom, De directe cloudstroom wordt altijd gestart door een persoon met wie de stroom is gedeeld en dit is een handmatige actie. De geplande cloudstroom wordt automatisch gestart op vooraf vastgestelde tijdstippen, dagen van de week en/of maanden in het jaar. Zo kan je instellen dat de stroom elke maand op een bepaald tijdstip wordt uitgevoerd of zelfs iedere seconde. De geautomatiseerde cloudstroom wordt automatisch geactiveerd op basis van externe gebeurtenissen, zoals het ontvangen van een e-mail met een specifiek onderwerp, het toevoegen van een item in SharePoint, Salesforce of een andere integratie. De mogelijkheden voor de geautomatiseerde cloudstroom zijn oneindig en uit te breiden met jouw eigen ontwikkelde connectoren.
Zodra de trigger is geactiveerd, begint de workflow met het uitvoeren van acties. Deze acties zijn stappen die worden uitgevoerd als reactie op de trigger. Deze acties kunnen variëren van het maken van een nieuw bestand in SharePoint, het versturen van een email in Outlook tot het analyseren en transcriberen van een audiofragment met de AI-hub.
Binnen deze trigger en acties is het mogelijk om voorwaarden op te stellen waaronder bepaalde acties wel of niet uitgevoerd moeten worden, zoals het alleen verzenden van een melding als een e-mail van een specifieke afzender komt. Dit zorgt ervoor dat het model erg flexibel in te richten is. Ook kan je parameters gebruiken in jouw acties van voorgaande acties en triggers. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een bijlage uit de mail te gebruiken in een volgende actie. Tot slot is het ook mogelijk om door gegevens te itereren. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de stroom een Excel-document te laten lezen en op elke regel een actie uit te zetten.

Sla de stroom/workflow op en test deze altijd voor implementatie. Zo weet je zeker dat alles goed werkt! Klik hieronder om inspiratie op te doen over verschillende oplossingen binnen Power Automate.
Een Power Automate stroom begint altijd met een trigger gevolgd door acties. Deze acties kunnen uitgevoerd worden binnen een iteratie met meerdere voorwaarden en/of parameters.
Voorbeelden van oplossingen

Hoe zijn de kosten opgebouwd?

Microsoft heeft voor Power Automate vier verschillende pakketten samengesteld elk met hun eigen opties, namelijk: Power Automate gratis, Power Automate Premium, Power Automate Process en Power Automate Hosted Process.
  • Power Automate gratis: Dit pakket is ideaal om te starten met Power Automate, aangezien hier geen kosten aan zijn verbonden. Met dit pakket kan je stromen/workflows aanmaken die gebruik maken van standaardconnectors. Hieronder vallen alle Microsoft 365-applicaties zoals SharePoint, Outlook, Excel Online e.d..
  • Power Automate Premium (€14,00 per gebruiker/maand): Wil je naast de standaardconnectoren ook andere premium connectoren gebruiken zoals Dataverse, SQL server, Adobe etc. óf wil je jouw eigen connectoren ontwikkelen op basis van een REST API, dan is dit pakket een must-have voor jouw organisatie. Met dit abonnement krijg je aanvullend ook databasecapaciteit in Dataverse (een database omgeving gekoppeld aan het Power Platform) en servicetegoeden voor de AI Builder. Tot slot is het ook mogelijk om ontwikkelde desktopstromen binnen Power Automate Desktop uit te voeren in de Cloud met toezicht.
  • Power Automate Process (€140,40 per bot/maand): In plaats van een abonnement te koppelen aan een gebruiker kan je ook een abonnement aanschaffen om een bot in te richten. Deze bot kan ontwikkelde desktopstromen in Power Automate Desktop uit voeren zonder toezicht binnen een Cloud-werkstroom. Dit kan interessant zijn om processen te automatiseren die niet Cloud-based zijn.
  • Power Automate Hosted Process (€201,30 per bot/maand): Dit is een uitgebreide versie van het Power Automate Process abonnement, waarbij de bot de desktopstromen verwerkt op een door Microsoft gehoste virtuele machine. Hiervoor hoef je zelf geen server in te richten.
De meeste automatiseringen zijn op te lossen met een Power Automate Premium licentie. Met een prijs van slechts 14 euro per maand per gebruiker biedt Power Automate een uitzonderlijke waarde, vooral gezien de uitgebreide mogelijkheden die het platform biedt. Voor deze prijs kan één gebruiker veel workflows (stromen) tegelijkertijd uitvoeren, waardoor complexe en repetitieve taken moeiteloos geautomatiseerd kunnen worden. Dit betekent dat bedrijven vaak niet veel extra accounts nodig hebben, omdat één gebruiker al een aanzienlijke hoeveelheid werk kan automatiseren en beheren.

Conclusie

In dit blog hebben we uitgebreid besproken hoe Power Automate jouw organisatie kan helpen digitale processen te automatiseren. Van de basisprincipes tot de uitgebreide integraties binnen het Power Platform, Power Automate biedt een toegankelijke en krachtige manier om workflows te creëren en repetitieve taken te stroomlijnen. Met zijn gebruiksvriendelijke 'low-code' interface en de mogelijkheid om AI-functionaliteiten te integreren, kunnen zowel technische als niet-technische gebruikers bijdragen aan de digitale transformatie binnen hun organisatie.
Hoewel we ons in dit blog hebben gefocust op Power Automate, zijn er nog andere waardevolle technologieën binnen Power Automate zoals Robotic Process Automation (RPA) en Procesmining die ook een rol spelen bij procesautomatisering. Deze onderwerpen zijn hier niet uitgebreid behandeld, maar als je meer wilt weten over hoe RPA en Procesmining jouw bedrijf kunnen helpen, neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om je te voorzien van meer informatie en om samen de mogelijkheden voor jouw specifieke situatie te verkennen.
Samen datagestuurd ondernemen!
+31 (0)6 – 820 630 51
Gijs Meuleman
Digital Solution Architect
Contactformulier

Vul de gegevens hieronder in en wij nemen binnen 24 uur contact op.

Bedrijfsnaam
Waar kunnen we je mee helpen?

Kies hieronder één van de opties

Wat kunnen we voor jou betekenen?
Versturen aanvraag

Bedankt voor het invullen van dit formulier! Vul tot slot hieronder jouw email adres in en wij nemen binnen 24 uur contact met je op.

Previous
Next step
Bedankt voor het insturen van het contactformulier! Wij hebben het formulier ontvangen en reageren binnen 24 uur.
Er is iets fout gegaan met het invullen van het fomulier. Probeer het opnieuw of mail naar info@omata.nl

Contactformulier

Bedankt voor het insturen van het contactformulier. Wij nemen binnen 24 uur contact met jou op!
Oops! Something went wrong while submitting the form.